URHEILUKENTTÄ: Luistelijoilta murska-arvio. Kaupunki vaikeuttaa lisäpalautteen antamista.

17.12.2023

Päivitetty 7.1.2024 Urheilukentän talvikunnossapito on nyt ollut tasan yhden kuukauden kaupungin vastuulla ja asukkaiden tyytymättömyys vahvistuu. Päivitetty (7.1.2024) palautelista on ohessa.

Helsingin kaupunki otti syksyllä yksipuolisella päätöksellään Pitäjänmäen urheilukentän hoidon pois Pitäjänmäen Tarmolta (PiTa), joka on pitkään hoitanut kenttää esimerkillisesti. Kaupungin toimesta ei ole tiettävästi päätetty luottamusmieselimessä. Kyläläisten suullisen palautteen vuoksi Pitäjänmäki-seura päätti kerätä systemaattisesti käyttäjäkokemuksia jaettavaksi kaupungin viranomaisten kanssa (oliko kenttä käytettävissä ja valaistu silloin, kun piti? Oliko jään kunto hyvä? Muuta palautetta?) Linkki palautesivulle jaettiin näillä sivuilla, Somessa sekä urheilukentän ilmoitustaululla ja portilla olevin julistein. Julisteet on tänään poistettu, ilmeisesti kaupungin työntekijöiden toimesta.

Tapahtuneen johdosta Pitäjänmäki-seura on päättänyt julkistaa heti tähän mennessä saadun palautteen (liite alla) PÄIVITETTY 17.12.2023. Kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että joissakin vastauksissa pidetään kentän huonoa kuntoa turvallisuusriskinä. Parissa vastauksessa kerrotaan perheen siirtyneen Espoon puolen kenttien käyttäjiksi..

Pitäjänmäki-seura haluaa aloittaa keskustelun asiasta. Miksi kaupunki väen väkisin ottaa itselleen vapaaehtoisten hyvin hoitaman toimen, jota kaupunki on kyvytön hoitamaan? Miten on mahdollista, että asiasta ei löydy toimivaltaisen toimielimen päätöstä? Voiko yksin toimiva, alempi virkamies tehdä tällaista muutosta kaupungin tuhansien asukkaiden käyttämään  palveluun ilman kirjallista päätöstä, perustelua tai valitusmahdollisuutta?

Julkista kysymystä koskevan puheenvuoron poistaminen julkiselta ilmoitustaululta on Suomessa lähes ennen kuulumatonta. Kun poistamisella yritetään peitellä tyytymättömyyttä virnomaisten toimintaan, voi jo puhua kansalaisten vaikuttamisen epäasiallisesta rajoittamisesta. Välittääkö Helsingin kaupunki ylipäätään velvollisuudestaan toteuttaa kuntalain 22 §:n vaatimat osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet?

Pitäjänmäki-seura jatkaa palautteen keräämistä. Kehotamme kaikkia pitskulaisia luistelijoita (ja heidän vanhempiaan) täyttämään säännöllisesti palautelomakkeen  kun koette, että siihen on aihetta. Jos voit, auta levittämään julistetta, jonka voit tulostaa alla olevasta linkistä.

Juttu päivitetty 17.12.23